3 trin til at

Opnå dine mål for 2024

Det er tid til at sige farvel og afslutte 2023 og sige goddag til et nyt og endnu bedre år, nemlig 2024. Derfor er det også tid til det klassiske nytårsfortsæt. Spoiler: Det skal du holde dig fra. Ikke fordi alt ved et nytårsfortsæt er dårligt, men fordi historik viser, at du er alt for ambitiøs og ukonkret, når du sætter dit nytårsforsæt.


Her får du nogle helt konkrete bud på, hvad du kan gøre for at sætte dig selv op til et nærværende og balanceret 2024:

 

  1. Reflekter over året der gik 
  2. Sæt realistiske mål og delmål for det kommende år
  3. Sådan øger du chancen for at nå dine mål

Reflekter over året der gik

Et meget overset aspekt, når man ønsker at gøre visse ting anderledes, er først og fremmest at kigge tilbage på, hvad der har været. Hvad har fungeret, og hvad har ikke fungeret? Kun på denne måde kan du sætte dig selv op til at skabe din ønskede tilværelse fremadrettet.

Der er mange måder og former, man kan reflektere på. Nogle har det bedst med at sætte sig ned med en varm kop te og lade det hele ske op i hovedet. Andre har brug for at få det ned i en notesbog, så du altid kan vende tilbage til det og skabe en ny iteration af refleksion. For mange fungerer det også at kunne snakke om det med en anden person for at reflektere over, hvad der er sket. Det vigtige er ikke, hvordan du gør det, men blot at du får det gjort. Du vil blive overrasket over, hvor meget klarhed det kan give dig selv, over hvad der fungerer og ikke fungerer. Dette vil gøre det meget nemmere at sætte dig mål for det nye år.

Du kan eventuelt dele refleksionen op i underpunkter for at skabe mere klarhed og struktur. 

Det kunne f.eks. være følgende:

  • Hvad fungerede godt for dig i løbet af året (prioriteringer, vaner osv.)?
  • Hvad følte du gik mindre godt?
  • Hvad ønsker du at fortsætte med i det nye år?
  • Hvad ønsker du at gøre mindre af?

 

Så lav en god kop kaffe, find et behageligt sted hvor der er ro, og start med at reflektere over det sidste år. Husk, det vigtigste er, at du får det gjort.

TO-DO

Reflekter alene eller med en nær bekendt om, hvad der har fungeret godt på familie- og karrierefronten det seneste år. Del det ind i punkterne som skrevet ovenfor.

Sæt realistiske mål for det kommende år

Første og vigtigste råd kommer her: Drop nytårsfortsættet! Det kan næsten ikke siges kraftigt nok. Det fungerer for de færreste. Hvorfor? Fordi vi har det med at være overoptimistiske og sætte os selv op til stensikker skuffelse, der får os til ikke at kunne leve op til det og hurtigt springe af vognen. I stedet bør vi bryde vores, oftest, meget ambitiøse mål ned i mindre delmål, som er realistiske og som motiverer.

Begge modeler fra The Classic Collection udenfor

Et godt eksempel på dette er ved at kigge på det overordnede mål. 

Det kunne f.eks. være følgende:

  • Jeg vil tabe mig 10 kg.
  • Jeg vil se mine nærmeste veninder mere.
  • Jeg vil have mere kvalitetstid med mine børn.


Næste skridt er at være ærlig omkring, hvad det vil betyde for dig, hvis du opnår dine overordnede mål. Det, du kommer frem til, er også det, der vil være med til at motivere dig til at nå målet. Her er et eksempel:


Hvis jeg taber mig 10 kg, betyder det, at:

  • Jeg vil have færre sundhedsrelaterede problemer.
  • Jeg kan shoppe det tøj, jeg synes er pænt.
  • Jeg vil føle mig bedre tilpas, fysisk og mentalt, i min krop.
  • Jeg vil få mere overskud og energi til at takle dage, der kræver mere af mig.

Når du har identificeret, hvad det vil betyde for dig, hvis du opnår det overordnede mål, vil du have meget nemmere ved at sætte mindre delmål op, som du hurtigt kan implementere i din hverdag.

 

Måske spørger du, om det at sætte mål for det nye år ikke er det samme som at lave et nytårsforsæt. Jo, men forskellen ligger i at sætte en realistisk proces op og et ambitionsniveau, der gør, at du ikke sætter dig selv op til ultimativ skuffelse halvanden uge inde i processen.

 

Med udgangspunkt i målet om at tabe dig 10 kg, kunne du f.eks. sætte følgende delmål op, som du kan jagte og holde øje med på daglig eller ugentlig basis, så du holdes til ilden:

 

  • Tag kun 1 portion til hvert måltid.
  • Bevæg dig, hvad der svarer til 10.000 skridt, 5 ud af 7 dage i ugen.
  • Cykle til arbejde mindst 2 gange om ugen.


Det vigtige her er ikke at sætte ultimative mål, du ikke kan leve op til. Hverdagen kan være hektisk og utilregnelig, så du sætter dig selv op til fiasko, hvis du f.eks. beder dig selv om at gå 10.000 skridt hver dag. Den første dag, hvor hverdagen rammer, ungerne er umulige, og chefen er en torsk, vil du allerede føle, at du har fejlet, og øge dine chancer markant for at opgive dit mål. Ideelt set vil en ambition om at opnå dette mål 2-3 gange om ugen være det bedste, for så at trappe op senere. Men det er de færreste, der har selvdisciplin nok til at kunne dette. Motivationen er oftest højest i starten. Kunsten ligger i at opretholde motivationen på et plan, hvor du bliver ved med at arbejde mod dine delmål.

TO-DO

Skriv 1-3 overordnede mål ned på et papir. Tilføj 1-3 undermål, som alle støtter op om det overordnede mål det tilhører.

Sådan øger du chancen for at nå dine mål

Sæt få mål

Når man spørger venner og familie om, hvad deres nytårsfortsæt er, kommer de fleste tilbage med ét overordnet mål. Og dette er vel egentlig det eneste positive ved et nytårsfortsæt, at der kun er ét mål. Du har meget større sandsynlighed for at opnå dine mål, hvis der kun er ét mål, fremfor flere. Det giver nærmest sig selv. De fleste vil sikkert føle, at ét mål for et helt år er lidt vel uambitiøst. Men faktisk bør du ikke have mere end 1-3 overordnede mål for det kommende år. Alt derudover bliver for meget og vil gøre dig ufokuseret. Du bør derfor prioritere din pulje af mål, du har for 2024, så du er helt klar over, hvilke mål der er vigtigst for dig, og som bør være en del af din personlige udvikling for 2024.

Husk, det er ikke ulovligt at tilføje flere mål undervejs, hvis du kan se, at det ikke vil have indflydelse på at opnå de mål, du allerede har sat dig.

Kvantificer dine mål

Det kan være fristende at sætte delmål op, som f.eks. at man vil være en gladere person i 2024, eller at man vil tabe sig. Dette bliver dog for ukonkret, da det gør det svært at sætte en helt konkret status på processen. At tabe sig 1 kg er jo fint nok, men det gør jo ikke, at målet er opnået, hvis tanken var, at man egentlig skulle tabe sig 10 kg for at komme ned i en ønsket tøjstørrelse. Det kan fungere fint at have et ikke-kvantificerbart overordnede mål. Men dine delmål bør være målbare og muligt at sætte et tal på for at kunne bekræfte eller afkræfte, om man har opnået målet, der støtter op om det overordnede mål.

Reflekter over din proces

Når nu 2024 kører derudaf, og du har en fornemmelse af, at du knuser alle de mål, du har sat op, er det altid en god idé at sætte dig ned og gøre status med jævne mellemrum. Gør det samme, som det der blev beskrevet først i denne artikel. Reflekter over, hvordan der er gået. Hvad er gået godt og har fået dig på rette vej imod dit mål? Er der noget, der gør det svært for dig at opnå dit mål? Hvad bør jeg gøre mere af, for at accelerere vej imod succes?

Simpelthen, gør status over din udvikling. Om du ønsker at gøre det én gang om ugen eller én gang om måneden er ikke afgørende. Det vigtigste er, at du får tid til reflektion og kan rette ind, hvis du er på vej ned af en sti, der ikke fører mod dit mål.

TO-DO

Sørg for at du kan overskue mængden af mål og delmål. Sæt ikke for mange. Jo færre, jo større er chancen for succes. Sørg også for at sætte tal på dine delmål for at kunne afgøre, om du opnår dem eller ej. Sæt en proces op, så du er sikker på, at du får reflekteret jævnligt over din proces.

Hos os fra ALVINÉ sender vi dig alt den gode energi, vi kan, i håb om, at du kommer til at knuse dine mål for 2024 og gør det til dit år, hvor du er i kontrol, balance og on top of things!

af | 29 dec, 2023