8 trin til en

Organiseret og struktureret hverdag i balance

Hos Alvine Copenhagen ønsker vi, at du opnår balance i din hektiske hverdag. Ved at organisere din arbejdstaske kan du minimere stress og have alt, hvad du behøver lige ved hånden. Så følg disse trin, og kom et skridt nærmere en balanceret hverdag.


Jeg ved, at det kan være en udfordring at jonglere arbejde, familieliv og personlige forpligtelser. Det kræver stærkt fokus at bevare overblikket, og man kan nemt komme ud af kurs. Men jeg fandt balancen!

Derfor vil jeg rigtig gerne dele nogle vigtige tips til, hvordan du også kan skabe mere balance, gøre din arbejdsdag mere struktureret og stressfri – blot ved at organisere din arbejdstaske. 

Trin 1: Vælg den helt rigtige taske

Start med at analysere din arbejdsdag og de ting, der er nødvendige for dig at have med i din arbejdstaske. Det vil gøre det lettere for dig at finde din drømmetaske, som matcher præcis til dig og dine behov.
En del af analysen er f.eks. om din nye taske skal have ét stort rum, eller opdelt i 2 rum – hvis du f.eks. har computer og frokost med hver dag, kan det være en fordel for dig at din taske er rumopdelt, så computer og frokost ikke ligger i samme rum.


Dette har bl.a. været en del af mine overvejelser i mine nuværende taskekollektioner;

The Classic Collection som er skabt med ét formål for øje: At gøre din hverdag mere bekvem. Denne kollektion er designet med ét stort rum og en række praktiske lommer. Og selvfølgelig har den en dedikeret plads til din yndlings “forkælelses to-go drik,” som du kan nyde i dit eget tempo, uanset om det er midt på arbejdet eller på vej dertil. Dette design er skræddersyet til dig, der nyder fordelene ved en frokostordning på arbejdspladsen, men der er naturligvis også plads til at medbringe din egen frokost i tasken. 


Med tanke på dig, som foretrækker at medbringe din egen frokost hver dag, har jeg designet The Simple Collection.
Denne taske er opdelt i to rum og forsynet med smarte lommer, for at imødekomme alle dine behov. Det ene rum er perfekt til din hjemmelavede frokost og din elskede to-go drik, mens det andet rum er designet til at beskytte din computer og opbevare dine arbejdsrelaterede nødvendigheder. Det er helt bevidst, at der i The Simple Collection ikke er lavet en dedikeret plads til din to-go kop/flaske, da det trekantede design når tasken er lukket, holder koppen fast af sig selv.


Når du har fundet frem til, hvordan din nye taskes indre opdeling skal være med tilstrækkelig plads til alt, hvad du har brug for, går du videre til taskens ydre. Her er det vigtigt at finde en taske, som matcher din personlige stil og tøj garderobe, så du dagligt føler dig klædt på til arbejdsdagen.

Det er nemlig sådan, at når vi kvinder føler os godt tilpas i vores påklædning, giver det et ekstra boost af selvsikkerhed, der kan øge vores professionalisme og kan være en kraftfuld ressource for selvstyring og karriereudvikling, samtidig med at vores tilpashed også skaber balance i dig.

 

 

Sidst, men ikke mindst – skal din nye taske selvfølgelig  være lavet af høj kvalitet, der er både slidstærk og tidløs i designet, så du kan have glæde af den i mange, mange år. 

Trin 2: Opdel din taske i zoner

For at skabe orden i kaos, kan du med fordel opdele din taske i zoner ved hjælp af mindre organisatoriske lommer eller rumopdeling.
Skab struktur i din taske ved altid at placere dine daglige, medbragte ting i specifikke lommer eller sektioner, hvor du nemt kan nå dem, og gør det til en vane at lægge dem samme sted hver gang.

Dette skaber ro og overblik, og gør det lettere for dig at finde det, du leder efter, uden at skulle bruge unødig tid på at rode hele din taske igennem.

 

Trin 3: Essentials først

Identificér de vigtigste ting, som du dagligt skal have med dig i din dagligdag på farten. Fjern de nødvendigheder, som du meget sjældent bruger, da det kan skabe unødig kaos i tasken. Begynd med at pakke dine mest nødvendige ting, og sorter ud undervejs. 

Trin 4: Personlig Pleje Undervejs

Inkluder dine små personlige plejeprodukter som en lip balm, håndcreme og et lille makeup-kit for at friske dig op, når du er på farten. Det giver dig mulighed for at føle dig velplejet hele dagen.

Trin 5: Nødudstyr

Sørg for at inkludere “nødudstyrspakken” med ting som pludselig kan opstå uventet og skabe ubalance hos dig. Det kan være en ekstra oplader til din telefon, et bind/tampax eller en pakke panodil. Du ved aldrig, hvornår du får brug for dem.

Trin 6: Husk sundhed og velvære

Sundhed er af afgørende betydning for at opnå balance og velvære i en begivenhedsrig hverdag. Derfor er det en god idé at sørge for, at du altid har din faste vandflaske, to-go termokop og/eller en sund snack lige ved hånden i din taske. Dette sikrer, at du er velforberedt til de stunder, hvor din sult og tørst melder sig, så du ikke løber sukkerkold i løbet af dagen.

Du kan finde alt til dine velfortjente spise/drikkepauser hos ALVINÉ, hvor du finder et bredt udvalg af AYA&IDAs kvalitetsprodukter, som ikke blot holder en livstid – de er også miljøvenlige og uden tilsætningsstoffer.

Dog omfatter din sundhed og balance ikke kun dit fysiske velbefindende, men også din mentale tilstand. Så selvom det er vigtigt at have fokus på din daglige kost og væskeindtag, er det lige så vigtigt at tage vare på din mentale sundhed for at finde den rette balance i din hverdag.

I en travl og begivenhedsrig hverdag kan det være svært at finde tid til dit eget frirum i løbet af dagen. Det var det også for mig! Men med dette enkelte tiltag, har jeg formået at skabe plads og rum til mig, og den dag i dag er netop dette punkt en uundværlig del af min hverdag som selvstændig; Gør din spise/drikkepause til dit daglige frirum!

Stands op, og hvis muligt, gør det til en fast del af din daglige struktur og rutine at være til stede i øjeblikket, når du spiser dine snacks og drikker en god kop kaffe/te, eller hvad du foretrækker. Det er nemlig videnskabeligt bevist, at vores nervesystem falder til ro, når vi får vores nødvendige næring gennem mad og drikke – men hvis du samtidig skal være social, har tankemylder eller andet, får nervesystemet ikke ro til at opfatte indtaget. Læg derfor opgaver og to-do-listerne fra dig, og gør dette til din daglige hyggestund, og gerne i dit eget selskab. Dette hjælper dig med at tanke op mentalt og skaber en følelse af ro og harmoni i din hverdag, og har derfor også en afgørende betydning for at opnå balance i dine daglige rutiner. 

Trin 7: Organisér dine personlige to-do’s og tanker

Det er essentielt at kunne strukturere dine to-do-lister og ideer, især hvis du er en person, der som mig, lever en begivenhedsrig hverdag på farten. Her er det vigtigt, at du skaber rum for din private persons tanker og følelser, også når du befinder dig i dit professionelle “jeg”. 


Ved at nedskrive dine tanker og daglige personlige to-do’s, præcis når de opstår, kan du lette din mentale belastning ved at slippe for at jonglere med lange to-do-lister, og fokusere på nuet.

Derfor har jeg designet en lille (a5) notesbog til netop dette formål – til dine personlige drømme, tanker og ambitioner, som også kan opstå når du er på arbejde.


Når du har alle dine vigtigste opgaver og tanker på papir, skaber det nemlig plads til at fokusere på andre aspekter af livet. Dette giver dig en følelse af kontrol, indre ro og balance, selv i de mest hektiske øjeblikke.

Trin 8: Digital Organisering

Sidst, men ikke mindst.
Til dit arbejdsliv vil jeg anbefale dig at bruge en elektronisk kalender eller opgaveliste-app til at holde styr på dine møder, opgaver og deadlines. Det kan f.eks. være Sunsama, som er en elektronisk planlægningsprogram som synkronisere alle dine kalendere, arbejdsrelaterede tools og giver dig et nemt overblik over din daglige kalender – hvad end det er arbejde eller fritid. 

Dette giver dig mulighed for at være effektiv og undgå stress, da du altid kan danne dig et overblik og tjekke op på den elektroniske kalender med din telefon eller computer.

Jeg håber at du, ligesom jeg selv, har kunne bruge disse nyttige trin mod en organiseret og struktureret begivenhedsrig hverdag i balance.

af | 11 sep, 2023